Povinná výbava automobilu r. 2025

6. března 2025

Povinná výbava vozidla patří k oblíbeným otázkám komisařů při zkoušce na řidičák všech skupin. Podle silničního zákona, resp. vyhlášky 206/2018 musí mít každé vozidlo tzv. povinnou výbavu – souhrn věcí, doplňků a dílů ve vozidle.

Povinná výbava vozidel kategorie M a N

  • Autolékárnička
  • Výstražný trojúhelník
  • Reflexní vesta pro řidiče (v doporučené výbavě tolik vest, kolik je pasažérů)
  • Rezervní kolo nebo sadu na opravu pneumatik už povinné není. Ale neplatí to vždy. Abyste je nemuseli sebou vozit, musí být vaše auto vybaveno tzv. run-flat pneumatikami, které v případě defektu umožňují nouzové dojetí, nebo musíte mít k vozidlu sjednanou nepřetržitou asistenční službu zajišťující opravu pneumatiky po celé ČR.

V případě nekompletní povinné výbavy auta hrozí řidiči při silniční kontrole pokuta ve výši 2 000 Kč, ale mnohem hůře, že v případě nehody nebudete mít potřebou věc, čímž můžete vystavovat sebe či ostatní ohrožení na životě.

Autolékárnička

Obsah autolékárničky se liší podle počtu sedadel ve voze. Budeme-li brát v potaz osobní vůz, na který stačí řidičský průkaz sk. B, je třeba velikosti I. – pro osobní auto o max. 9 místech k sezení vč. řidiče

  • 3x hotový obvaz s polštářkem
  • 3x hotový obvaz se 2 polštářky
  • 1x cívka hladké náplasti
  • 1x škrticí obinadlo
  • 1x pryžové (latexové) rukavice
  • 1x izometrická fólie (min. rozměr 200 × 140 cm)
  • 1x nůžky

Lékárničku lze samozřejmě doplnit například o hotovou náplast, dezinfekci či léky proti bolesti atd.

Expirační doba lékárničky činí obvykle čtyři roky a dříve bylo nutné po vypršení této lhůty celé balení vyměnit. Podle nejnovější vyhlášky už ovšem není třeba měnit ty části lékárničky, které zůstaly neporušené. To znamená, podle vyjádření zdravotních odborníků, že pokud je autolékárnička kompletní a nic není použité ani vybalené, můžete ji bez obav vozit i po uplynutí expirační doby.

Výstražný trojúhelník

Pokud dojde k nehodě či poruše, nepojízdné vozidlo musí být dobře označeno, aby ostatní řidiči mohli reagovat. K tomu slouží nejen výstražná světla na autě, ale také výstražný trojúhelník. Ten je třeba umístit přímo na vozovku, a to alespoň 50 metrů za vozidlo. Pokud to vyžadují okolnosti a nehoda se stala například za křižovatkou, může být tato vzdálenost kratší.

Na dálnici je to pak vzdálenost alespoň 100 metrů za vozidlem. Tam ale vždy myslete především na svou bezpečnost a pohybujte se pokud možno za svodidly. Trojúhelník umístěte ke kraji vozovky, aby byl dobře vidět, ale současně nepadl s prvním průjezdem jiného auta. Nebo raději rovnou volejte policisty, kteří místo označí.

Trojúhelník by měl být v plastovém pouzdře, aby nedošlo k jeho poničení. Obvyklá velikost strany je 45 cm. Udržujte ho v čistotě, aby při umístění na vozovku splňoval svoji funkci.

Reflexní vesta

Stačí jedna vesta pro řidiče. Samotná výstražná nejlépe oranžové barvy vesta se v povinné výbavě nenachází a nekontroluje ji silniční kontrola, ani STK. Zákon o silničním provozu ale vyžaduje, aby si ji řidič při řešení dopravní situace nasadil. Při řešení dopravní nehody totiž platí pravidlo, že nejprve je nutné zamezit dalším následkům a zabezpečit prostor. Absence dalších vest by znamenala, že ostatní členové osádky případně budou muset být bez vesty, takže doporučení zní – umístit do každých bočních dveří jednu, ať mají svou vestu všichni v osádce vozidla.

V České republice jsou platné dvě barvy reflexní vesty. Zakoupit tak můžete buď vestu reflexní fluorescenční žlutou nebo oranžovo-červenou Obě barevné vesty musí být samozřejmě doplněny retroreflexními pásy ve dvou řadách. Na vestě také naleznete číslo, které odpovídá platné normě vest podle harmonizované evropské normy. Jak by měla reflexní vesta vypadat, upravuje vyhláška č. 294/2015 Sb.

Rezervní kolo nebo sada na opravu poškozené pneumatiky

Rezervní kolo již patnáct let není povinností. Ale i nyní v některých nových vozech je stále součástí výbavy. Pokud náhradní kolo nemáte, je třeba ho nějakým způsobem nahradit. Zpravidla se používají lepicí sady na opravu poškozené pneumatiky, jejichž součástí je speciální hmota sloužící k utěsnění menších defektů. S provizorně opravenou pneumatikou byste ovšem neměli jet dát než 200 kilometrů a po celou dobu je nutné dodržovat maximální povolenou rychlost 80 km/h.

Některá auta jsou pak vybavená takzvanými run-flat pneumatikami, které použití těsnicí hmoty suplují. Samy o sobě drží tvar i v případě defektu a umožní řidiči krátkodobě pokračovat v jízdě – opět nejlépe k nejbližšímu pneuservisu.

Alternativou, ale ideálně i vhodným doplňkem k těmto opatřením, je pak sjednání nepřetržité asistenční služby, která zajistí opravu pneumatiky či zajistí odtah a další služby.

                      

Doporučená výbava automobilu:

  • Hasící přístroj
  • Reflexní vesty pro spolujezdce
  • Startovací kabely
  • Tažné lano
  • Kanystr s pohotovostní naftou nebo benzínem
  • Sněhové řetězy v zimním období
  • Škrabka a smetáček
  • Léky, které jsou trvale užívány
  • Alkohol tester
  • Silnější baterka nebo led svítilna

Povinná výbava v zahraničí

Při cestách do zahraničí, například do Chorvatska, Itálie nebo Slovinska, je zásadní sledovat specifické požadavky cílových zemí. Tyto zahrnují povinnou výbavu jako jsou hasicí přístroj, lékárnička či výstražný trojúhelník, které se mohou v jednotlivých zemích výrazně lišit.

Německo

Reflexní vesta je v Německu určena jen majitelům vozů, registrovaných v Německu. Pro ostatní povinná není, pokud ovšem neřídíte služební, respektive užitkový vůz. Výstražný trojúhelník rovněž musí mít německé registrované vozy, ovšem u ostatních platí pravidla země, ve které bylo auto registrováno, to znamená, že v ČR trojúhelník povinný je. Povinnost trojúhelníku ve výbavě mají motocyklisté. Dále bez lékárničky vám hrozí pokuta asi 15 EUR. Na rozdíl od řidičů aut musí motocyklisté během dne svítit. Bezpečnostní helma je zde pro motocykly povinná.

Rakousko

Rakouské zákony jsou nekompromisně přísné. Na povinnou výbavu si tedy dejte dobrý pozor. Bez výstražného trojúhelníku, reflexní vesty a autolékárničky se vůbec neobejdete. Reflexní vestu mít ostatní členové posádky nemusí, pokud ovšem nevystoupí z auta. To stejné platí pro motocyklisty, jakmile se pohybují po vozovce. Dále musí mít nasazenou helmu. Povinností pro ně už není výstražný trojúhelník, podobně jako v jiných státech.

Slovensko

Na Slovensku je povinná výbava podobná, tedy výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro všechny, kdo se pohybují mimo vůz a autolékárnička. Řidiči motocyklů nad 50 ccm samozřejmě nesmí zapomenout na povinnou helmu.

Polsko

V Polsku je například autolékárnička součástí pouze doporučené výbavy. Povinný je však výstražný trojúhelník a pro vozy, registrované v Polsku dokonce i hasicí přístroj. I zde platí, že musí mít motocyklisté helmu.

Itálie

Pro Itálii platí povinnost mít výstražný trojúhelník, reflexní vestu při vystoupení z vozu, ovšem lékárnička již povinná není. Pro motocyklisty ani v Itálii není povinný výstražný trojúhelník. Helma je povinná pro všechny typy motorek a skútrů a mopedů.