Můj životní styl – motocykl

27. dubna 2016

Pro spoustu lidí se motocykl stává životním stylem. Jejich cenová dostupnost zvyšuje počet aktivních motorkářů. Zde je pár slov pro úplné začátky v jedné stopě

Kategorie a druhy motocyklů

Již delší dobu Vás zajímá oblast týkající se motocyklů? Naprosto samovolně jste podlehli zajímavým strojům různých kubatur a přemýšlíte o pořízení nového dvoukolého dopravního prostředku? Pak bychom Vás rádi se segmentem motocyklů seznámili trochu blíže. Při nákupu jakéhokoliv stroje totiž můžete volit hned z několika kategorií a druhů motocyklů, které mohou oslovit tu či onu skupinu lidí.
Je zcela logické, že tyto stroje rozlišujeme podle nejrůznějších technických parametrů, kde tím nejvýraznějším bude pravděpodobně samotný objem, potažmo výkon motocyklu. Tyto specifikace se dále pojí s váhou, velikostí a řadou dalších unikátních prvků, které jsou spíše sekundárního ražení. Z hlediska primárního rozdělení motocyklů bychom zmínili spíše "mašiny", které lze členit dle samotného vzhledu a způsobu využití. I díky tomu se můžete setkávat s pojmy, jako je chooper, cross, supersport, enduro, skútr, naked bike a další. A právě o těchto skupinách Vás budeme blíže informovat.

Chooper a Cruiser

Začneme pravděpodobně nejznámější kategorií, která se vybaví asi každému z nás, pakliže uslyší pojem motocykl. Jde povětšinou o nízké stroje, plné chromu, kůže a burácejících motorů, které se s pohodlným výrazem prohání nekonečnou krajinou. Ano, máme na mysli choopery a cruisery, jež představují v motocyklovém světě poměrně výraznou dominantu.
Základním úmyslem této kategorie je především pohodlí a nádherný vzhled stroje. Dopřávat si můžete nízký posed, široká řídítka, silný dvouválcový motor ve tvaru písmene V, pohodlné opěrky a řadu kožených doplňků, které pouze podtrhují zmiňovaný komfort a exkluzivitu. Chooper (mohutné zadní a tenké přední kolo) je povětšinou vybaven také spoustou chromovaných dílů, které dělají z motocyklu naprostý klenot. Běžná provozní rychlost se pohybuje do sta kilometrů za hodinu. Cruiser (mohutné zadní i přední kolo) je proto vhodný hlavně pro pohodové a nijak spěchající jezdce, kteří se oddávají lahodnému zvuku svého brumlajícího motocyklu.

Cross a Enduro

Tato kategorie nadchne naprosto opačné seskupení jezdců. Cross a Enduro je vhodné především pro lidi, kteří se se svým motocyklem nebojí zajet do hrubšího terénu a svůj stroj rádi kočírují také na odlehlých, prašných nebo dokonce bahnitých cestách. U Cross a Endura jde o téměř totožné styly, přesto jsou v těchto strojích alespoň minimální rozdíly.
Pakliže zvolíte motocykl Cross, půjde o stroj menší váhy s vyšším posedem, který je primárně určen pouze do terénu. Motorka neobsahuje žádné osvětlení, ani jakékoliv doklady, které by jí umožňovaly provoz na běžných silničních komunikacích. Své využití proto nachází na speciálně upravených tratích, které jsou přínosné hlavně pro příznivce rozbahněných rigolů a obtížně průjezdných cest. Přední dominantou těchto strojů je konstrukce hubenějšího vzhledu, minimální množství plastových doplňků a pneumatiky vybavené drapáky, pro snazší a pohodlnější průjezd rozbahněným terénem.
V případě, že vsadíte na kategorii Enduro, máte jistotu, že s těmito stroji můžete vyrazit do běžného silničního provozu. Jde o cestovní varianty motocyklů, které přislibují vzpřímený posed a svým vzezřením naznačují, že si poradí také v obtížnějším terénu mimo silnici. V oblasti endur lze narazit na stroje podobné kategorii Cross, jen s tím rozdílem, že mají světla. Druhou variantou jsou právě výše zmíněné cestovní koráby, které již nabízí pohodlnější komfort, jež je vykoupen vyšší váhou.

 

Naked bike

Především mezi mladými lidmi a jezdci vyznávajícími klasické stroje najde své místo právě kategorie Naked bike neboli "naháče". Motocykly, které jsou zcela typické svým výtečným vzhledem. Jde o ryze silniční stroje, jejichž dominantou je viditelný motor, respektive neobsahují žádné zbytečné plasty, tedy kapotáže. I díky tomu lze Naked bike přirovnat ke klasice, tedy běžně využívaným motocyklům, na kterých se před mnohými lety začalo jezdit především v Evropě.
Kromě rozdílných vzhledů jednotlivých značek, nezpozorujete pravděpodobně žádný další výrazný prvek. Kromě váhy ,výkonu a kubického obsahu je to především řada ostatních, spíše kosmetických doplňků.

 

Supersport

Jestliže patříte mezi milovníky rychlejší jízdy, budou supersporty, alias silniční motocykly vhodným nástrojem právě pro Vás. Jejich kategorizování je již na první pohled zcela zřejmé. Stroje se totiž podobají běžným závodním motocyklům, jen s tím rozdílem, že disponují patřičným osvětlením a homologací pro běžný silniční provoz.
Pro supersporty je zcela typický především onen sportovní posed. Řídítka lehce spuštěná dolů a těžiště přenesené do přední části motocyklu. Stroj je vybaven také velkými plasty, které povětšinou zakrývají celý motor a tvoří tak komplexní, aerodynamický celek. Jejich využití není primárně určeno pro dlouhé a bezstarostné cestování, protože nejsou schopny nabídnout tolik komfortu.

Cestovní motocykl

Další námi zmíněnou kategorií budou cestovní motocykly, jejichž název je také dostatečně výstižný. Jde o silniční stroje, které svým jezdcům nabízí především maximální komfort pro delší cesty a vyjížďky. Tyto motocykly bývají povětšinou ověnčeny přínosnými plasty a vyššími větrnými štíty, které přislibují daleko větší komfort při jakékoliv jízdě. Pohodlné sedadlo, vzpřímený posed, plná výbava kufrů, rádio, vytápěné rukojeti a řada dalších doplňků bývají dnes již naprostým standardem. Díky těmto předpokladům se nemusíte obávat vyrazit na plnohodnotnou dovolenou, čítající stovky kilometrů.

Skútry

Poměrně specifická oblast motocyklů, ve které převažují hlavně stroje nižších kubatur. Jde o menší dopravní prostředky, které své užití směřují hlavně do velkých a špatně průjezdných měst. Právě v těchto místech naleznou skútry své praktické a efektivní uplatnění. Vzhledem k tomu, že zde není vyžadována ani vyšší rychlost, jsou tyto stroje populární především v kubaturách 50 nebo 125 kubických centimetrů. Kromě ojedinělého posedu, při němž máte obě nohy před sebou a u sebe, je to to také přiměřený zavazadlový prostor, případně automatická spojka, abyste se v silničním provozu neomezovali jakýmkoliv řazení.

 

Minibike

Jedná se o cestovní verzi malé motorky, která se primárně hodí na závodní okruh, případně velmi dobrou asfaltovou silnici. Silniční minibikeKrosová minibike Cestovní minibike nedisponuje odpružením, z toho důvodu pro Vás mohou být nepříjemné výmoly, díry na silnici. Typy se liší v provedení rámu a celkového zpracování, co se týče plastů. Jak krosová, tak silniční verze minibike je poháněna stejným motorem. Klasické minibika jsou skoro stejně velké, kdy jejich rozměry jsou zhruba 97 cm x 57 cm x 45 cm (délka x výška x výška sedla na zemí). Minibike uvezou cca 100 až 120 kg osobu. Je však třeba pamatovat na to, že čím budete těžší, tím bude úměrně minibike línější, pomalejší. I když se jedná o minibike, přeci jen je to motorka, která se zvládne přehoupnout přes rychlost 50 km/h. Minibike není určený pro provoz na veřejných komunikacích. Oficiálně s ním můžete jezdit výhradně na soukromém pozemku, nebo vyhrazeném místě. Řidičský průkaz na něj tedy nemusí být. (Minibike je určená v podstatě pro závodní okruh, kde se daný povrch pravidelně kontroluje, upravuje.)

 

Ostatní motocykly

Krom zmiňované selekce se samozřejmě setkáte i s řadou dalších typů motocyklů, které mají své určité začlenění. Mohou to být například stroje Cafe Racer, Moped, Pitbike, Trial a mnohé další. Velice specifickou oblastí jsou kupříkladu veteráni, kteří mají v oblasti motorkářské populace také hojné zastoupení.

 

Řidičský průkaz na motocykl se dělí do skupin:
  • AM – Pro mopedy do 50 ccm a 45 km/h, které lze získat po dovršení věku 15ti let.
  • A1 – Pro motocykly do 125 ccm a 11 kW, které lze získat po dovršení věku 16ti let.
  • A2 – Pro motocykly o výkonu od 25 kW do 35 kW, které lze získat po dovršení věku 18ti let.
  • A – Pro motocykly o výkonu nad 35 kW, které lze získat po dovršení věku 24ti let.

A jak tedy začít? Co třeba takto :-)

 

Autor: Vincent Földes